RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a fost înființată, conform legislației în vigoare, de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților pentru a gestiona sistemul de garanție-returnare, în curs de implementare în România. Ulterior, compania a adoptat în acționariat și statul român.
Începând cu data de 30 noiembrie 2023 sistemul de garanție – returnare pentru ambalaje este obligatoriu. Cu toate acestea, administratorul Sistemului Garanție-Returnare (SGR), RetuRO, le recomanda romanilor sa NU își facă provizii de ambalaje înainte de lansarea oficiala a sistemului.
Recuperarea garanției va fi valabila, după data de 30 noiembrie, doar pentru ambalajele cu sigla Ambalaj cu garanție, precizează, joi, administratorul Sistemului Garanție-Returnare (SGR), RetuRO, într-un comunicat de presa transmis Agerpres.
“Printr-o analogie foarte simpla, Sistemul de Garanție-Returnare este similar cu utilizarea cărucioarelor de cumpărături in supermarketuri – clientul împrumută căruciorul în baza unei garanții de 50 de bani și, ulterior, după finalizarea cumpărăturilor, pentru a recupera garanția, trebuie sa returneze căruciorul. Explicat pe larg, Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un program prin care romanii vor plăti o garanție de 0,50 Ron atunci când vor cumpăra o băutura (apa, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase etc) de la un comerciant. Sistemul se aplica pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 litri si 3 litri, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific – Ambalaj cu garanție”, menționează reprezentanții RetuRO.
Potrivit sursei citate, produsele parte din SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioada de câteva luni după lansarea Sistemului, pe 30 noiembrie 2023, în funcție de stocurile de produse in ambalaje non-SGR existente în piață.
“Așadar, RetuRO recomanda tuturor romanilor sa nu își facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate in punctele de returnare, nefiind marcate cu logo-ul ce atesta ca sunt purtătoare de garanție. Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, in continuare, prin metoda de colectare selectiva clasica, utilizata si pana acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, in punctele de colectare tradiționale”, notează compania.
Un alt detaliu important este ca, pentru a fi returnate, ambalajele sa fie intacte, nedegradate si nedeformate, respectiv sa nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca acestea să poată fi scanate după forma si dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare si sortare.
În plus, recipientele trebuie sa fie golite de conținut, deoarece orice cantitate de lichid care rămâne in acestea le afectează greutatea si exista posibilitatea sa fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate si cântărite.
“Ambalajele pot fi returnate la orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți, unde clienții vor primi înapoi garanția, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație. In magazinele unde se preiau recipientele manual, clientul va primi garanția înapoi in numerar. In supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, clientul va returna ambalajul la aparat (RVM) si va primi un voucher, care poate fi utilizat in magazin, la efectuarea cumpărăturilor sau se poate schimba la casa (sau la un punct special amenajat) pentru obținerea de numerar, in cazul in care consumatorul nu dorește sa utilizeze voucherul de garanție doar in acel magazin”, se arata în comunicat.
De la 1 iulie 2024, toate ambalajele vor fi inscripționate cu logoul specific – Ambalaj cu garanție
RetuRO subliniază faptul ca produsele in ambalaje non-SGR, care se afla, deja, in stocul producătorilor sau al comercianților, mai pot fi comercializate pana la data de 30 iunie 2024. Începând din 1