× Prima Pagina Alege Orasul Cautare
STIRI TELEORMAN

STIRI TELEORMAN

 

Câți copii cu dizabilități sunt în România și câți dintre ei merg la școală

Ziarul Mara • 05-12-2023, 10:00:22 • 73 vizualizari
 

De Ziua Internațională a persoanelor cu dizabilități, sărbătorită pe 3 decembrie, Edupedu.ro a prezintat ultimele date legate de numărul copiilor cu dizabilități și cerințe educaționale speciale și cum le asigura România accesul la educație.

Situația din educație, conform Strategiei naționale privind drepturile persoanelor cu dizabilități 2022-2027, pe scurt:

  • În școlile de masă, numărul cadrelor didactice formate pentru lucrul cu copii cu dizabilități și/sau CES este extrem de redus.
  • Nu există resurse educaționale sistematice specifice lucrului cu elevi cu dizabilități și/sau CES.
  • Numărul personalului de sprijin pentru copiii cu CES este redus.
  • Asigurarea facilitatorilor școlari necesari prezenței la orele de curs ale elevilor cu dizabilități și/sau CES este problematică, deoarece activitatea acestor facilitatori nu este finanțată de sistemul educațional.
  • În prezent, nu există un sistem național de monitorizare a condițiilor pe care universitățile le oferă unui student cu dizabilități.

Statul român atestă dizabilitatea unui copil în două moduri – prin sistemul de asistență socială și/sau în cadrul sistemului național de educație preuniversitară.

În primul caz, acei copii care îndeplinesc anumite criterii medico-sociale pot obține un certificat de încadrare în grad de handicap. În al doilea caz, Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) pot emite un certificat de cerințe educaționale speciale (CES) pentru acei copii cu deficiențe care necesită asistență dedicată.

Există copii cu certificat de handicap fără cerințe educaționale speciale și care nu au nevoie de obținerea certificatului CES, în același timp, există copii cu CES cu o deficiență care nu se încadrează în criteriile pentru obținerea unui certificat de încadrare în grad de handicap, conform Diagnozei situației persoanelor cu dizabilități în România, din 2021.

Pe 30 iunie 2023, Serviciile de evaluare ale Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului aveau în evidenţă un număr de 81.328 copii cu dizabilităţi, cu 6.000 de copii (7,9%) mai mulţi, comparativ cu perioada similară din 2020, conform datelor de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie.

Cei mai mulți dintre ei erau încadraţi în grad de handicap grav, 49.527. În funcție de vârstă, cei mai mulţi copii încadraţi în grad de handicap grav au între 7 şi 13 ani.

În anul școlar 2022-2023, în februarie 2023, era 68.164 de copii cu dizabilități în sistemul de învățământ din România, dintre aceștia 42.235 era școlarizați în învățământul de masă, conform datelor furnizate de Ministerul Educației la solicitarea Edupedu.ro.

Cum le „asigură” România accesul la educație copiilor cu CES

Doar 22% dintre școlile gimnaziale au o rampă de acces corespunzătoare, 11% au intrarea accesibilă, iar calea de acces către 13% dintre școlile gimnaziale nu este accesibilă. Există școli în care nicio clasă nu se află pe o cale accesibilă pentru persoanele cu dizabilități locomotorii (9%), în mai multe școli nefiind nicio clasă pe o cale accesibilă pentru persoanele cu dizabilități vizuale (45%).

Pentru accesibilizarea spațiilor educaționale pentru elevii cu dizabilități senzoriale este nevoie de tehnologii de acces și dispozitive asistive corespunzătoare, de materiale didactice adaptate, dar lipsesc într-o măsură foarte mare.

În școlile de masă, numărul cadrelor didactice formate pentru lucrul cu copii cu dizabilități și/sau CES este extrem de redus.

Formarea inițială a cadrelor didactice din învățământul de masă acoperă doar în mod superficial tematici ale pedagogiilor speciale, care pot fi cu greu valorificate în practici profesioniste pe parcursul carierei didactice.

Nu există resurse educaționale sistematice specifice lucrului cu elevi cu dizabilități și/sau CES.

Normele profesorilor de sprijin sunt prea mari pentru a putea asigura o educație de calitate pentru elevii cu dizabilități și/sau CES, în condițiile păstrării constante a rolului și numărului celorlalți profesioniști implicați în educația incluzivă. Activitatea unui profesor itinerant și de sprijin este normată ca activitate de învățământ special, conform art. 262 alin. (3) pct. f) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Asigurarea facilitatorilor școlari necesari prezenței la orele de curs ale elevilor cu dizabilități și/sau CES este problematică, deoarece activitatea acestor facilitatori nu este finanțată de sistemul educațional.

Resursele umane specializate în lucrul cu copii cu dizabilități și/sau CES sunt concentrate în sistemul de învățământ special, și doar elevii înscriși în acesta beneficiază de serviciile lor (ex. terapii).

Participarea la educația timpurie a copiilor cu dizabilități și/sau CES este redusă, fiind cauzată și de barierele întâmpinate de părinți în încercarea de a-și înmatricula copiii la grădinițe de stat.

O atenție deosebită trebuie acordată educației formale a copiilor cu dizabilități și/sau CES la vârste mici, deoarece stabilirea unui diagnostic timpuriu și intervenția adecvată în această perioadă a vieții pot contura semnificativ evoluția ulterioară a acestor copii. Dacă în cazul educației primare și gimnaziale, școlile de masă au obligativitatea înmatriculării elevilor din circumscripție, în cazul educației preșcolare această obligație legală nu există, ceea ce oferă managerilor instituțiilor opțiunea de a respinge copiii cu CES.

Persistă percepția negativă asupra persoanelor cu dizabilități în general, și asupra copiilor cu dizabilități și/sau CES în particular.

O banană înainte de culcare ar putea fi cheia pentru un somn mai bun

Mâncatul unei banane la cină ar putea fi cheia unui somn bun, potrivit unei organizații caritabile specializate în sprijinirea somnului, scrie Sky News.

The Sleep Charity a publicat primele cinci sfaturi pentru a obține un somn de mai bună calitate în 2024, iar consumul de fructe cu puțin timp înainte de culcare este în fruntea listei.

Aceasta spune că bananele, în special, pot ajuta să la un somn mai bun datorită nivelului lor ridicat de magneziu și potasiu, care ajută la relaxarea mușchilor.

Bananele conțin, de asemenea, aminoacidul triptofan, care stimulează producția de hormoni de calmare a creierului, adaugă organizația.

De asemenea, fructele încurajează producția de melatonină, un hormon care apare în mod natural în organism și care joacă un rol important în cât de bine dormiți.

Strugurii, cireșele amare și căpșunile sunt cele mai bune surse de melatonină dintre fructe, potrivit unui studiu publicat într-un număr special al revistei Antioxidants in Health and Disease.

 
 
Continuare pe Ziarul Mara » Articole Ziarul Mara »
 
Câți Dizabilități România Câți Dintre școală