Salvați Copiii România, cu sprijinul Fundației OMV Petrom desfășoară programul „Să fim prieteni- Fără Bullying”.
Acesta este un program de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca în 60 de grădinițe din București și din țară.
Din județul Teleorman sunt incluse în program 12 grădinițe: Grădinița „Școala Bogdana”; Grădinița cu PN, Sfințești; Grădinița cu PN nr. 1, Putineiu; Grădinița cu PN, Răsmirești; Grădinița cu PN, Slobozia Mândra; Grădinița cu PN, Crângu; Grădinita cu PN nr. 1, Ciolăneștii din Deal; Grădinița cu PP nr. 6, Alexandria; Grădinița cu PN nr. 1, Crângeni; Grădinița cu PN nr. 1, Salcia; Grădinița cu PN, Bragadiru; Grădinița cu PN nr. 1 „Nicolae Bălcescu”, Alexandria.
În cadrul programului, 600 de specialiști din grădinițe – educatori, directori și consilieri – au fost deja formaţi să utilizeze metodologia programului și, pe parcursul anului școlar 2023-2024, vor lucra cu 8.800 de copii preşcolari şi cu părinţii acestora pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i ajuta pe copii să aibă relaţii pozitive.
Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arată că 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace.
Programul „Să fim prieteni- Fără Bullying” are la bază cercetări de ultimă oră si este fundamentat pe patru valori- toleranță, respect, grijă și curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de grădinițe beneficiază de formarea specialiștilor și primesc o valiză cu resurse ce conține instrumente educaționale specifice: ursulețul prietenos, ghiduri pentru specialiști, cărți cu activități, cartonașe de conversație, fișe cu exemple care stau la baza conversațiilor cu copiii.
Cu ajutorul acestora, copiii învață să-și exprime emoțiile, dezvoltă o înțelegere mai profundă a propriului rol în interacțiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit.
Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversații și activități de grup, copiii, părinții și specialiștii învață cum să gestioneze tachinarea și bullying-ul.
De asemenea, deoarece adulții sunt modele importante pentru copii în viața lor socială, programul conține instrumente de lucru pentru cadre didactice și părinți. Periodic vor fi organizate întâlniri pentru crearea unui mediu social pozitiv în cadrul grupului de părinți.
Activitățile desfășurate cu aceștia urmăresc dezvoltarea abilităților parentale cu scopul reducerii riscului de abuz și neglijare, precum şi stimularea cooptării părinților în dezvoltarea de strategii de prevenire și combatere a bullying-ului împreună cu specialiștii din grădinițe.
Metodologia programului a fost dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca şi a fost pilotată cu succes și adaptată de Salvați Copiii România, cu rezultate vizibile în ceea ce privește îmbunătățirea relațiilor dintre copii și dintre copii și adulți.
Activitățile specifice metodologiei pot fi incluse cu ușurință în rutina zilnică și urmăresc întărirea relațiilor sociale ale copiilor, iar filosofia pe care se întemeiază este că relațiile pozitive dintre copii încă de la vârsta preșcolarității previn excluderea și bullying-ul.
Impactul intervenției va fi măsurat pe tot parcursul anului școlar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunătăți și extinde edițiile din anii următori.
Cercetările recente arată că și copiii preșcolari se pot angaja în forme de bullying, direct și indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii și le dă dureri psihosomatice.
Studiul preliminar derulat de Salvați Copiii România în rândul specialiștilor incluși în program arată modurile în care copiii din grădinițe se supun de obicei unii pe alții comportamentului de bullying- excluderea de la jocuri și activități, neacceptarea în grup, etichetare și exprimare neadecvată: 35% dintre educatori menționează că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace; 10% dintre educatori menționează că în mod constant se confruntă cu situații în care anumiți copii sunt excluși din grup de către ceilalți; 60% dintre cadrele didactice consideră că tachinarea între copii este o problemă a copiilor și în afara programului de grădiniță; 40% dintre repondenți consideră că pot îmbunătăți modul în care gestionează conflictul și hărțuirea între copii și au identificat ca principale domenii în care ar avea nevoie de sprijin: îmbunătățirea colaborării dintre cadre didactice și părinți și formarea cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor educaționale care vizează creșterea coeziunii de gru
p.
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp.
Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Salvați Copiii atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying încă din 2016, aducând în atenția specialiștilor datele colectate prin derularea studiului ”Bullying-ul în rândul copiilor- studiu sociologic la nivel național”: în ciclurile primar și gimnazial, 3 din 10 copii erau excluși în mod constant din grupul de colegi; 3 din 10 copii erau amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi; 1 din 4 copii fusese umilit în fața colegilor.
Cornelia RĂDULESCU