Proiectul cultural Literație emoțională prin film documentar s-a încheiat alături de elevii claselor a IX-a și a XI-a de la Colegiul Național “Unirea” Turnu Măgurele, iar inițiatorii acestuia, Asociația Bloc Zero, au tras concluziile: adolescenții își doresc mai multe întâlniri în care să descopere propriile soluții la situații foarte specifice, să participe la activități interactive prin intermediul cărora să se cunoască mai bine.
Proiectul, conceput sub forma unei caravane, a constat în 20 de proiecții de film documentar și de ficțiune urmate de discuții aplicate și 10 ateliere de dezvoltare socio-emoțională susținute în licee partenere din 10 orașe din țară, printre care și Turnu Măgurele.
La activitățile din cadrul proiectului au luat parte peste 700 de elevi și au fost implicați 16 profesori.
Scopul proiectului a fost ca adolescenții să afle de ce este important să înțelegem și recunoaștem propriile emoții, care este peisajul lor emoțional lăuntric, și ce tehnici sunt folositoare în gradarea emoțiilor în situații specifice.
În cadrul caravanei, adolescenților li s-au prezentat elemente de bază pentru recunoașterea și gestionarea emoțiilor. Ei au aflat despre deosebirile dintre creierul rațional și creierul primitiv („reptilian”), în ce constă o relație sănătoasă, cum ne raportăm la mesajele care sunt transmise într-o relație, și despre cele cinci limbaje ale iubirii.
Proiectul a scos la iveală că adolescenții își doresc mai multe astfel de întâlniri în care să descopere propriile soluții la situații foarte specifice, să participe la activități interactive prin intermediul cărora să se cunoască mai bine.
Prin observarea directă cât și în urma feedback-ului primit de la adolescenți, s-a putut observa că cele mai des întâlnite situații pentru care tinerii își doresc să afle strategii de calmare sunt cele legate de gestionarea furiei, a stresului și a suprasolicitării.
De asemenea, aceștia au nevoie de strategii de acțiune în ceea ce privește jignirile venite din partea persoanelor apropiate, pierderea cuiva drag și a singurătății.
„Vizionarea filmelor le-a oferit adolescenților o dublă posibilitate de cunoaștere a propriilor emoții. Pe de o parte, a fost o ocazie pentru ei de a observa neimplicați trăirile și reacțiile personajelor aflate în situații similare cu ale lor și, astfel, prin oglindire și empatie și-au putut explica rațional propriile lor emoții și motivații care stau la baza acțiunilor lor din anumite momente. Pe de altă parte, a fost o ocazie pentru liceeni de a discuta despre subiecte sensibile, personale, de a atinge aspecte vulnerabile și arzătoare pentru ei fără a fi intruzivi și, astfel, să primească răspunsuri la întrebări încă nerostite”, menționează Ramona Ferencz-Flatz, coordonatoarea proiectului.
„Atelierele au scos la iveală faptul că furia este una dintre cele mai des accesate emoții de către liceeni și mulți elevi nu concep că există alte metode de descărcare a energiei care vine odată cu furia, în afară de violența fizică. Iar în acest context, un câștig al acestui proiect a fost faptul că adolescenții au descoperit tehnici non-violente de gestionare a furiei pe care doresc să le pună în aplicare. De asemenea, au fost nenumărate cazuri în care, în discuții unu-la-unu, adolescenții au putut să se conecteze pentru prima oară, conform spuselor lor, la sine și să-și verbalizeze propriile emoții, să discute despre dificultățile lor emoționale. Nu în ultimul rând, cei mai teribiliști băieți, „elevii din ultima bancă”, au avut parte de un context propice și spațiu necesar pentru a arăta că sunt sensibili, că au nevoie de iubire și apreciere.”, se arată în comunicatul primit pe adresa redacției.
Filmele din cadrul proiectului, împreună cu fișele de activități conexe, rămân disponibile pe site-ul proiectului, https://bloczero.ro/proiect/literatie-emotionala/, pentru toți profesorii din țară, atât din ciclu gimnazial cât și liceal, care doresc să abordeze la ore diverse subiecte din sfera educației emoționale.
Dana PĂUNE